26 April 2011

...dalam botol



Baru je selesai menonton cerita ...dalam botol. Dot dot dot tu aku tak tau la apa benda, mungkin 'adik' ke atau 'black cock' ke, korang fikir la sendiri. Tak sempat nak tengok wayang, aku download kat internet je. Mula2 aku ingatkan cerita gay murahan, tapi ternyata aku silap. Cerita ini sebenarnya membawa mesej yg bagus iaitu penyesalan seseorang yg selama ini terburu-buru mengikut hawa nafsu dan perasaan akhirnya kembali ke pangkal jalan namun semuanya telah terlambat.


Aku memahami konflik yg dialami oleh 'Ruby' (watak utama) itu. Ruby sanggup melakukan apa sahaja demi rasa cinta dan sayang pada kekasih sejenisnya. Hinggakan dia sanggup mengorbankan 'keris sakti' yg dimilikinya walaupun mungkin tak sebesar mana pun keris miliknya itu. Apabila dia ingin berkahwin dgn Dina, dia mula rasa menyesal kerana tidak lagi memiliki keris utk menikam Dina di malam pertama perkahwinan.

Sebetulnya apa yg aku ingin ulas kat sini ialah tentang perasaan itu. Seperti yg aku pernah nukilkan dlm blog aku ni kira2 dua tahun lepas; "Sayangi org lain jgn sepenuh hati. Kalau kita ada 10 keping bhg hati, bagi 9 keping je kat org yg kita sayang tu. Satu keping lagi kita simpan supaya jika apa2 terjadi, kita masih ada sekeping hati dlm simpanan". Dgn cara ini kita tidak akan berasa frustrated sangat bila dikecewakan.

Selepas menonton filem ini, aku spt dpt memahami keperitan yg dialami oleh watak utama. Akibat bertindak tanpa kewarasan dan terlalu menurut perasaan dan hawa nafsu, akhirnya diri sendiri yg binasa. Harus diakui bahawa setiap org ada melakukan kesilapan. Aku sendiri pun pernah melakukan kesilapan. Tapi berpandukan ayat sebentar tadi, bukanlah bermakna aku ni seorang gay macam watak utama dlm filem tu.

Walaubagaimanapun, aku rasa macam ada persamaan antara cerita tersebut dgn kisah silam aku. Tak perlulah nak ulas apa yg sama. Tapi suatu hari nanti kalau aku jatuh hati dgn seorang gadis, aku akan tikam dia dgn senang hati. hahahaha...

3 comments:

  1. hahaha..lancaunye ayat last ko..nk tikam suke hati..hahaha

    ReplyDelete
  2. kawan aku cakap org pompuan ni kehebatannya ialah bila kena tikam berkali-kali pun tetap tak mati...

    ReplyDelete
  3. haha..ngok..kalo tikam tu mati..letih la kawen..haha

    ReplyDelete