04 October 2009

La la la la.. hari2 takde kerja..

Bosannya.. hari ni dah masuk sebulan lepas interview pertama aku hari tu. Takde pape berita pun lagi. Nak follow-up malas la pulak. Kalau org tak sudi, nak buat camne kan? Nasib baik aku baru dpt satu panggilan interview utk company kat Puchong pulak. Harap2 kali ni berjaya la. Masa bulan puasa dulu ada sorang mat salleh call aku. Aku tak tau dari company apa, sbb aku tak berapa faham pelat omputih dia tu. Dia tanya aku nak cari keje apa? Aku pulak boleh blur masa tu. Dekat 10 saat aku terdiam, pastu baru aku cakap aku nak cari keje dlm bidang mekanikal (aku cakap dlm bahasa inggeris). Dia cakap dia dpt contact aku drpd jobstreet tapi dia kata jgn risau sbb dia saja call aku dan dia akan panggil aku kalau nama aku shortlisted. Gila ah kalau kena interview dgn mat salleh. Mampus aku tak faham apa dia cakap nanti.


Susah jugak nak cari keje ni rupenyer. Sampai hari ni dah masuk 5 bulan aku duduk rumah jek. Nak keje sambilan pun tak boleh. Kalau pegi interview pun ayah aku kene amik cuti semata-mata nak hantar aku, camne lak aku nak keje sambilan? Sape nak hantar aku pegi balik keje? Senang cerita aku duduk rumah je.
Keje dlm bidang mekanikal sebenarnya ada banyak. Tapi kebanyakan keje nak experienced dan excellent academic record atau at least 2nd class upper degree. Manakala CGPA aku pulak hanya kurang 0.04 point je drpd nak jadi 2nd class upper tu. Tu la dulu suruh blaja betul2 tak nak. Ini semua fyp aku punya pasal. haha..

Tapi sementara aku duduk rumah ni, aku search jugak la keje kat internet. Aku dah ada 22 application kat jobstreet.com, tapi satu pun tak mengena lagi. Ada dua company letak aku under consideration, tapi tak panggil aku pegi interview pun. Jadi aku tak berharap sgt la. Nak apply government takde kelayakan pulak.

Kpd para pembaca yg senasib dgn aku, kat bawah ni aku ada letak link vacancies hasil carian aku kat internet selama ni. Apply la mana2 yg korang berminat. Jgn memilih sgt keje tu. Aku rasa semua vacancies ni masih valid pada masa aku post entry ni, jadi make sure korang kene check dulu la.

1. British American Tobacco

2. Denso (M) Sdn. Bhd

3. Storm Management and Road Tunnel

4. Parkson Corporation Sdn Bhd

5. Malaysia Airlines

6. MMC Oil & Gas Engineering Sdn Bhd

7. O'Connors

8. Mc Donald

9. UnisemGroup

10. LITRAK

11. Honda

12. Lotus

13. Naza Group

Nanti kalau aku jumpa lagi vacancy kat website lain, aku akan post lagi kat blog aku ni. Dah jadi macam agensi pekerjaan pulak aku ni. hehe..

1 comment:

http://www.emailcashpro.com