01 November 2014

Jual Beli Emas - Tempahan berdiskaun ( TB )


Bila kata tentang bisnes, mesti perlukan modal. Apatah lagi bisnes spt jual beli emas. Namun begitu, bukan semua org mempunyai modal yg cukup utk memulakan sesuatu bisnes. Setakat ni aku rasa bisnes untung besar tapi modal yg paling murah ialah jual insurans. Hanya perlukan plus minus rm200 je (utk ambil exam). Dah lulus exam, pakai modal air liur utk jual polisi kat org ramai.

Apa itu tempahan berdiskaun dalam jual beli emas?

Ada yg panggil TB, ada yg panggil delay. Seperti yg aku kata tadi, bukan semua org ada modal yg cukup utk jual beli emas. Kalau nak beli ETA 100g paling kurang kena ada plus minus rm12,000 dlm tangan. Tetapi dgn tempahan berdiskaun korang hanya perlukan rm180.00 shj utk beli 1g emas. (harga berbeza ikut penjual dan pasaran)

Katakan korang beli drpd penjual A dgn harga rm180/g. Kalau korang beli 10g bermakna korang bayar rm1800.

Kemudian korang jual balik emas tadi kepada penjual A pada harga rm196/g. Bermakna korang jual 10g dgn harga rm1960. 

--->>>  rm1960 - rm1800 = rm160

Kemudian korang beli balik emas drpd penjual A pada harga rm180/g. Ulang setiap bulan sampai muntah. Hehehe...

Beza rm160 tadi la dipanggil sbg diskaun.

Kalau korang beli 100g emas berapa dpt diskaun?

--->>  rm16/g x 100g = rm1600 sebulan

Kalau 1kg?

--->>  rm16/g x 1000g = rm16,000 sebulan

Huhuhuhu....

Bagusnya beli secara tempahan berdiskaun ini ialah korang boleh beli bermula drpd 1g iaitu lebih kurang rm180 je. Ini bagi mereka yg modal kecik la. Kalau modal jerung, boleh main 1kg terus. Tapi kena ikut kuota yg penjual bagi la.

Kat mana nak beli?

Ramai je orang yg jual emas skg ni. Tapi yg penting, pastikan korang beli drpd org yg dikenali dan dipercayai shj. Kalau kena tipu, aku tak jamin.

Ini belum cerita pasal rahnu lagi. Lain kali lah ye...hahaha..

Mahukah anda menyertai perniagaan yg menguntungkan dan bermula dengan kos yang rendah?




No comments:

Post a Comment