12 May 2009

Perjanjian

Aku ada terbaca satu peribahasa moden yg berbunyi camni:
"Sepandai-pandai lalat terbang, akhirnya hinggap ke taik jugak."

Maksudnya: Orang kalau dah perokok tu, kalau dia berhenti.. akhirnya gerenti dia hisap balik punya.


Sebenarnya aku teringat balik perjanjian 4 tahun lalu masa aku mula2 masuk universiti. Yalah, skg ni bila dah habis belajar tentulah aku ingat balik benda2 camni.


Perjanjian tersebut adalah antara aku dan diri aku sendiri iaitu aku telah berjanji utk tak nak hisap rokok selama 4 tahun. Perjanjian ini merupakan asas kuat utk aku berhenti merokok pada masa tu. Masa mula2 masuk universiti dulu, aku baru beberapa bulan berhenti merokok. Perasaan nak kembali menghisap rokok tu memang ada lagi sebenarnya masa tu.

Langkah pertama yg aku lakukan ialah menjauhi budak2 yg hisap rokok terutamanya org2 yg aku pernah kenal. Sebab aku tau, kalau aku rapat dgn budak yg hisap rokok, nanti peluang aku nak start balik tu amat tinggi. Tapi tuhan maha kuasa, ditakdirkan roomate aku masa first year dulu adalah perokok. Walaubagaimanapun, aku masih mampu bertahan dgn ujian macam ni. Alhamdulillah..

Memang ada budak yg pernah hulur rokok kat aku (sbb diorang tau aku ni bekas perokok), tapi aku tolak dgn baik. Bagi aku dlm dunia ni ada sorang je yg boleh pengaruh aku utk hisap rokok balik. Sekarang ni walaupun tempoh perjanjian tu dah berakhir, aku tetap akan terus berhenti. Insya-Allah aku tak akan hisap rokok lagi.

10 comments:

  1. nice ajim...
    azam taun 2010 ak nnt : nk benti merokok!! (",)

    -joe-

    ReplyDelete
  2. Dengar cite roomate ko dulu mse rumah depan padang tue sgt hensem...btol ker?

    ReplyDelete
  3. Ala...nie lg satu...terpakai akaun bapak aku.

    ReplyDelete
  4. bgs jim..btoi tu..kalo tak de suasane rokok nie mmg tak de t'rlnts langsung utk isap rokok..
    tp kalo dh dok dgn perokok mmg sgt ssh nk bhnt..
    tp ko bjaye..bgs2..keep on going..walopun lps2 nie kalo ko ade awek ke n frust..jgn gatal2 amek bnde nie blk..hehehe..

    ReplyDelete
  5. to joe - ko nak buat percubaan berenti kali kedua ke? hahaha..anyway azam yg bagus tu.

    to razi - aku lak ada dengar citer yg ko dulu roomate dgn moo-ryong masa rumah dpn padang tu..

    to kimie - takdenya aku nk frust sbb awek smpi hisap rokok blk. Kat uni*** ni lelaki lg ramai drpd pompuan. boleh la diorang nak act. Esok bila aku dah kerja takde maknanya pompuan nak demand lebih2. Ada ramai lg pompuan kat luar sana.

    ReplyDelete
  6. bgs2..
    btoi tu..so gud luck for it..hehe

    ReplyDelete
  7. aku ade kawan dulu..sem 1 die berenti..tetibe lepas praktikal die hisap rokok balek..mmg taik perangai die..hehehe..nway..kawan2 tetap sayang die..kan joe kan..

    ReplyDelete
  8. razi-->> bodo..gune akaun sendri

    hazim-->> moo-ryong...sh**..hahaha

    ReplyDelete
  9. hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

    ReplyDelete
  10. giler ah...aku ingat bapak aku sorang je yg success stop rokok nih..wlaupun aku x isap rokok, tp aku tau msti ssh gler punye nk benti..

    ReplyDelete

http://www.emailcashpro.com